Weten wat klanten morgen gaan verkopen, is sleutel tot succes

Weten wat klanten morgen gaan verkopen, is sleutel tot succes

Bijgewerkt: 11 mrt 2019

“Vorig jaar 50 miljoen euro omzet en voor dit jaar een groei van minimaal 40 procent”



PERSBERICHT

Gorinchem, 19 januari 2019


De afgelopen jaren investeerde Montapacking miljoenen euro’s in zelf ontwikkelde software met kunstmatige intelligentie om het dagelijkse aantal orders beter te voorspellen en zijn verwerkingscapaciteit daar optimaal op af te stemmen. Het bedrijf garandeert al zijn webshopklanten een kwaliteit van 99,98 procent. Men gebruikt de informatie nu nog enkel voor de inzet van de eigen organisatie, maar op korte termijn zal het bedrijf de voorspellingen ook met zijn klanten delen. Directeur Edwin van der Ham: “Momenteel schatten we om 16 uur al met een nauwkeurigheid van 90 procent in wat een webshop vanavond gaat verkopen”.


Hogere rendement voor webshops

“We zijn al heel ver met het doorontwikkelen van deze kunstmatige intelligentie (AI) naar voorspellingen voor de verkoop voor de komende dagen., Deze nauwkeurigheid zal komende maanden dusdanig toenemen dat onze webwinkeliers daarmee een betere inschatting van hun voorraden kunnen gaan maken. Zo realiseren we een hoge leveringsbetrouwbaarheid, die gepaard gaat met een verlaging van hun kapitaalbeslag en hun opslagkosten. De webshops kunnen zich dus nóg meer focussen op de juiste producten, waardoor hun omloopsnelheid omhoog gaat en ze een hoger rendement behalen. Daarnaast heeft het ook voor ons een voordeel, want wij kunnen meer orders per klant verwerken of meer webshops van dienst zijn in een vestiging”, aldus Van der Ham.


Geen acquisitie

Ondanks de tegenslag van een volledig afgebrande vestiging in Molenaarsgraaf eind september 2018, steeg de omzet met 48 procent tot circa 50 miljoen euro. Volgens Van der Ham heb je in deze branche geen acquisitie nodig, de webshops komen vanzelf naar je toe. Sinds die brand verdubbelde trouwens het aantal aanvragen van 2 naar 4 per dag. Omdat Montapacking slechts 2 webshops per week wil aansluiten, is men heel kritisch naar de toekomstige klanten.

Voor die verwachte groei zal het fulfilmentbedrijf jaarlijks minimaal 3 magazijnen openen en 100 webshops aansluiten. Afgelopen jaar waren dat er respectievelijk 2 en 106. Om de extreem hoge kwaliteit te kunnen blijven waarmaken, zijn volgens Van der Ham blijvend grote investeringen in kunstmatige intelligentie en automatisering nodig. Maar steeds grotere magazijnen, of één reuze magazijn, ziet hij daarbij zeker niet als de beste oplossing.

“Door de teamspirit en hoge betrokkenheid van een kleiner team in decentrale magazijnen, creëer je een veel grotere klantgerichtheid en enthousiasme. Volgens onze filosofie is het veel belangrijker om die hoge kwaliteitseisen te blijven realiseren, dan eventuele synergievoordelen. Die worden volgens ons namelijk teniet gedaan door de toename van de bureaucratie en een grotere afstand tot onze klanten. In al onze kleinere magazijnen zijn de lijnen met de mensen op de vloer en de klanten kort. Tegelijkertijd hebben we door de schaalgrootte van de hele organisatie de middelen om te investeren in innovatie, wat weer nodig is om voorop te blijven lopen in onze markt. Die combinatie zorgt ervoor dat we door deze manier van organiseren een optimale balans hebben gerealiseerd tussen betrokkenheid en schaalgrootte”.


Focus op groei van klanten

“Volgens het CBS is de online omzet van retail in 2018 met zo’n 20 procent gestegen. Klanten die al sinds het begin van 2018 bij ons waren aangesloten, groeiden in dat jaar met maar liefst 41%. De Top20 van onze klanten kent gemiddeld zelfs een groei van 54 procent. Dit hebben ze uiteraard primair aan zichzelf te danken. We weten echter dat optimale logistiek cruciaal is voor de groei van een webshop. Wat iedereen binnen onze organisatie geweldig motiveert, is dat onze klanten zo enorm groeien vanaf het moment dat ze met ons samenwerken”, zegt Van der Ham. “Dat harde werken loont echter alleen wanneer we samenwerken met webshops met eenzelfde DNA als het onze. Die dus ook alles doen om hun klanten tevreden te houden en net zo gemotiveerd zijn als wij. Enthousiast en Excellent zijn niet voor niets onze kernwaarden. Als je in deze markt niet weet te groeien, doe je iets verkeerd. Met klanten die minder dan 10 procent groeien, gaan we dan ook in gesprek.”


Lagere prijzen noodzaak

Concurrentie van andere lokale fulfilmentpartijen schuwt Van der Ham niet, maar hij kijkt meer naar grote internationale spelers als Amazon en Alibaba. Om die reden is Montapacking constant bezig om haar kostprijs te verlagen. Vorig jaar werd de inzet van 5 robots, Lowpads genaamd, getest. “Deze robots navigeren zelfstandig op de werkvloer samen met de orderpickers en kunnen, omdat ze geen vaste vestigingslocatie hebben, ingezet worden in de magazijnen waar hun hulp het hardst nodig is.” Het bedrijf verwacht over 2 jaar enkele honderden van deze Lowpads in haar magazijnen in te zetten, zonder dat dit ten koste zal gaan van de werkgelegenheid.


Over Montapacking Montapacking is een e-commerce bedrijf dat de logistiek voor meer dan 500 webwinkels verzorgt. Het bedrijf is sterk technologie-gedreven, alle software wordt zelf ontwikkeld. Mensen, robots en processen worden ingepland op basis van big data analyses en artificiële intelligentie. Montapacking bestaat sinds 1999 en is een van de snelst groeiende e-commerce bedrijven in Nederland. Het bedrijf is decentraal georganiseerd, werkt vanuit meerdere zelfstandige e-commerce magazijnen en zorgt wereldwijd voor de handling en bezorging van orders van haar klanten. Met de Universele check-out van Montapacking kan elke webshop alle mogelijke logistieke afleveropties en -locaties aanbieden aan de consument. Bij Montapacking werken ruim 450 medewerkers. Montapacking werd in november 2016 verkozen tot Onderneming van het Jaar.


Meer van Montapacking


Website Montapacking

Bedrijfsprofiel Montapacking



0 keer bekeken

​Contact

info@evidentpr.nl

033 455 8778
 

De Brand 10-19 - 1e etage

3823 LH Amersfoort

KVK 31037321

BTW NR NL8029.12.059.B01
 

Volg ons op social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social Icon