Inzicht in extra kosten coronamaatregelen ontbreekt

Inzicht in extra kosten coronamaatregelen ontbreekt

Middelen en maatregelen anderhalve-meter-economie breed toegepast




PERSBERICHT

Wapenveld, 15 juli 2020


Uit onderzoek* van Kruizinga.nl blijkt dat 60% van de respondenten, werkzaam in transport en logistiek én betrokken bij de inkoop van opslag- en transportmiddelen, geen idee heeft hoeveel er extra geïnvesteerd is om te kunnen voldoen aan de eisen van de anderhalve-meter-economie. Wel kan men goed aangeven welke maatregelen er genomen zijn en welke middelen hiervoor werden aangeschaft. Goed inzicht in de kosten voor de aangeschafte middelen ontbreekt echter. Volgens Boris Vildósola Bustos, Managing Director bij Kruizinga.nl, ligt dat voor de hand. “Men heeft er kennelijk eerst alles aan gedaan om aan de RIVM-eisen te voldoen zonder direct op de kosten te letten. Nu wordt het tijd om de consequenties op de langere termijn in kaart te brengen. Welke middelen moeten er voortaan extra worden ingekocht en hoe maak je daar extra budget voor vrij?”

Lagere efficiency

Hoe meer medewerkers, hoe meer extra maatregelen en middelen er noodzakelijk zijn om aan de anderhalve-meter-economie te kunnen voldoen. Kleine bedrijven van één tot en met vijf medewerkers hebben ten opzichte van grote bedrijven het minst maatregelen hoeven nemen. De maatregelen top drie van alle ondervraagden bestaat uit het ter beschikking stellen van ontsmettingsmiddelen voor de handen, het kantinegebruik in kleinere groepen laten plaatsvinden en het uitreiken van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes en handschoenen. Ervoor zorgen dat medewerkers onderling anderhalve meter afstand houden, gebeurt voornamelijk door middel van hekken, linten, tapes en bewegwijzeringsborden. Dit blijkt overigens een negatief effect te hebben op de efficiency van het logistieke proces. Vildósola Bustos: “Bijna 60% van de ondervraagden geeft aan dat al deze maatregelen vertragend werken en dat betekent dat de kosten van intern transport en logistiek stijgen. Je hebt meer tijd nodig om een order af te ronden en levertijden kunnen oplopen. Om deze effecten te compenseren moet men op zoek naar slimme en duurzame oplossingen voor intern transport en logistiek.”

De top tien van de meest ingevoerde maatregelen

1. Ontsmettingsmogelijkheden voor de handen

2. Kantinegebruik in kleine groepen

3. Persoonlijke beschermingsmiddelen uitgereikt

4. Eigen medewerkers moeten zich bij binnenkomst eerst ontsmetten

5. De werkvloer voorzien van éénrichting paden

6. In- en uitgangen aangepast voor enkelzijdig gebruik

7. Ruimtes afgezet met hekken, linten en tape

8. Transportmiddelen worden regelmatig ontsmet

9. Medewerkers van derden moeten zich bij binnenkomst eerst ontsmetten

10. Werken in ploegen

Uitgaven lopen per bedrijf erg uiteen

Er worden verschillende middelen ingezet om de maatregelen uit te kunnen voeren. De kosten die men hiervoor moet maken, lopen per bedrijf erg uiteen. De 500+ bedrijven geven gemiddeld €6.500 totaal per maand uit, terwijl bedrijven van 10 tot 50 medewerkers gemiddeld ruim €400 besteden. De onderlinge verschillen zijn echter groot: zo lopen de kosten per medewerker van nog geen tientje tot enkele honderden euro’s per maand. “Enerzijds heeft dat te maken met de omvang van het bedrijf en de inrichting van magazijnen, anderzijds geeft het aan dat elk bedrijf zijn eigen aanpak heeft. “Er wordt”, zo stelt Vildósola Bustos, ”nog heel weinig kennis gedeeld op dit gebied. Iedereen is druk bezig om het eigen logistieke proces aan de nieuwe situatie aan te passen en heeft geen tijd om bij een ander bedrijf te kijken hoe men hiermee omgaat.”

De top tien van de meest aangeschafte middelen

1. Desinfectiegel

2. Papieren handdoekjes

3. Handschoenen

4. Mondkapjes

5. Afzettape

6. Afzetlint

7. Hekken

8. Temperatuurscanners / thermometers

9. Plexiglas schermen

10. Elektronische afstand-melders

Kennis delen én slim inkopen

Vildósola Bustos gaat ervan uit dat de anderhalve-meter-economie voorlopig een gegeven is. Bedrijven zullen zich voor langere termijn aan moeten passen en processen anders moeten inrichten. “Op het gebied van opslag- en transportmiddelen overzien wij de hele markt. Onze kennis van logistieke processen is groot en die kennis delen we graag. Ook op financieel gebied kunnen we bedrijven goed adviseren. Om kosten te verlagen kun je anders inkopen, bijvoorbeeld door nieuwe middelen te huren of gebruikte middelen te kopen. Daarmee word je als bedrijf bovendien duurzamer en flexibeler. Je kunt ook overwegen om overtollig materieel te vérkopen. De vraag naar gebruikt materieel neemt toe en de waarde ervan dus ook. De opbrengst kan vervolgens worden ingezet om de logistieke functie verder te verbeteren.”


* Onderzoek in opdracht van Kruizinga.nl onder 293 werkende Nederlanders die invloed hebben op de inkoop van middelen op het gebied van opslag en/of logistiek én die betrokken zijn bij het inrichten van werkprocessen buiten de kantooromgeving en bij veranderingen die nodig zijn om te kunnen werken in de anderhalve-meter-economie binnen een bedrijf waar opslag van goederen, grondstoffen, onderdelen en/of producten plaatsvindt en/of waar veel goederenbewegingen plaatsvinden.

Over Kruizinga.nl

Kruizinga.nl levert al meer dan 50 jaar opslag- en transportmiddelen om logistieke processen in magazijnen beter en duurzamer te maken. Deze middelen zijn met zorg gekozen, getest en door gespecialiseerde producenten vervaardigd. Alle producten zijn via een efficiënt, digitaal data gedreven proces online in een gebruiksvriendelijke webshop te kopen of te huren. Dankzij de grote voorraad is vrijwel alles direct leverbaar. Om een specifiek logistiek vraagstuk goed en duurzaam op te kunnen lossen is het team van Kruizing.nl altijd persoonlijk bereikbaar voor advies. Is iets in de markt niet beschikbaar, dan is het mogelijk om maatwerk te laten produceren. Naast het verkopen van nieuwe producten streeft Kruizinga.nl actief naar meer duurzaamheid door gebruikte opslag- en transportmiddelen in te kopen of in te ruilen, om deze na een grondige inspectie weer te verhuren en/of te verkopen. Kruizinga.nl bedient klanten uit heel Europa en maakt deel uit van de Manutan Groep.


Meer van Kruizinga

Kruizinga website Kruizinga bedrijfsprofiel

Download hier de foto






0 keer bekeken

​Contact

info@evidentpr.nl

033 455 8778
 

De Brand 10-19 - 1e etage

3823 LH Amersfoort

KVK 31037321

BTW NR NL8029.12.059.B01
 

Volg ons op social media

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social Icon