Online marketing voor ondernemers | Evident PR def

ONLINE MARKETING VOOR ONDERNEMERS

Als ondernemer wil je in de eerste plaats dat je bedrijf goed loopt en dat je klanten en medewerkers tevreden zijn. Daarnaast ben je bezig met je acquisitie, je website, marketing, social media en misschien ook met pr. Waarschijnlijk zie je daarin steeds meer een verschuiving naar online marketing en promotie ontstaan.

 

Hoe zorg je ervoor dat je ook online goed vindbaar en bereikbaar bent? En dat je boven je concurrenten uit blijft stijgen?

Online vindbaar worden

Het is een hardnekkige aanname van veel klanten die wij hierover spreken: ‘Als ik mijn eigen bedrijf Google sta ik altijd bovenaan, dus volgens mij ben ik goed bezig’. Zo simpel is het helaas niet. Google wil het zijn gebruikers namelijk zo eenvoudig mogelijk maken en personaliseert daarom je zoekresultaten. Als je als ondernemer vaker je eigen website bezoekt via Google, weet Google dat en zal de zoekmachine jouw website hoger in de resultaten plaatsen. Dat gebeurt tegenwoordig ook als je incognito browst.

Meten is weten

Om de resultaten van je online marketing campagnes te kunnen meten, moet je om te beginnen een aantal zaken instellen en koppelen aan je website. Op die manier kun je bijhouden welke marketingkanalen het meeste opleveren en kun je je website verder verbeteren aan de hand van data. Google heeft een eigen tool waarmee je de ranking van je website kunt analyseren: Google Search Console. Daarnaast zijn er diverse tools van derde partijen waarmee je per zoekwoord kunt achterhalen op welke pagina van Google je website wordt getoond.

Het belang van Google

Elke ondernemer en zzp’er zonder goed vindbare website loopt veel potentiële business mis. Hoeveel leads en klanten er daardoor aan je voorbijgaan? Deze cijfers zijn veelzeggend:

 

  • 9 op de 10 consumenten en bedrijven zoekt voor een product of dienst in de eerste plaats online naar informatie

  • Van alle online zoekopdrachten in Nederland wordt 90% ingetypt in Google

  • En bijna iedereen (95%) klikt op zoekresultaten op de eerste pagina van Google (en tweederde van alle klikken gaan naar de bovenste vijf resultaten)

Kortom: staat je website niet op eerste pagina van Google, dan zullen de meeste mensen je niet weten te vinden. Daarom is het voor iedere ondernemer van belang om zijn online marketing op orde te hebben. Sta je hoog in de resultaten maar werkt je website niet goed, dan verlies je alsnog veel prospects en klanten doordat je websitebezoekers afhaken.

 

Hoe zit het met jouw website en met die van je belangrijkste concurrenten? Sta je al op positie 1, 2 of 3 en heb je dit gecheckt via de juiste tool?

Hoger komen in Google

Wat je precies moet doen om hoger te komen in Google is niet in een paar woorden uit te leggen. Google indexeert websites namelijk aan de hand van tientallen ranking factoren. Een aantal belangrijke factoren zijn:
 

  1. De kwaliteit van je content. Hoe unieker en meer gericht op de gebruiker hoe beter. En uiteraard is het belangrijk dat je content (tekst en afbeeldingen) geoptimaliseerd is voor de juiste zoekwoorden.

  2. Een goede mobiele website. Sinds Google zijn algoritme heeft aangepast om te indexeren op basis van het principe ‘mobile-first’, kijkt de zoekmachine in eerste instantie naar je mobiele website. Een goed functionerende mobiele versie van je website is dus een must om hoog in Google te komen.

  3. Een beveiligde verbinding (HTTPS). Er zijn diverse aanwijzingen dat Google beveiligde websites met een SSL certificaat hoger in de resultaten plaatst dan onbeveiligde sites.

  4. Een optimale gebruikservaring (UX). Google wil zijn gebruikers een optimale ervaring bieden en plaatst websites met een goede gebruikservaring daarom hoger in de resultaten. Voor jezelf is het ook raadzaam om te zorgen voor een prettige ervaring op je website: zo’n 40% van alle gebruikers zal geen interactie aangaan met je website als de content niet en layout niet aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk is.

  5. Links naar je website. Linkbuilding (het vergaren van links naar je website) is nog steeds uitermate belangrijk. Daarbij is het van belang dat de links relevant zijn, genoeg autoriteit bevatten en dat ze niet afkomstig zijn van websites die door Google als spam worden gezien.

Jouw online marketing strategie

Wat online marketing lastig kan maken is dat het veel specialistische kennis vereist. Als je er niet zoveel ervaring mee hebt kan het veel tijd kosten én loop je het risico dat je veel geld uitgeeft. We zien helaas regelmatig dat ondernemers zelf aan de slag gaan met bijvoorbeeld Google AdWords zonder precies te weten hoe ze dit moeten aanpakken. Ze betalen bij Google voor elke klik op een advertentie en geven daardoor soms een behoorlijk bedrag uit, zonder de resultaten te kunnen meten. Dit raden wij dan ook altijd af!

 

Wij zetten graag een strategie voor je op en managen je campagnes. En wil je het na een tijdje zelf doen, dan kunnen we je trainen zodat je weet hoe je een optimaal rendement haalt uit je campagnes, tegen de laagste kosten. Bovendien zorgen we er dan voor dat de resultaten van je online marketing acties meetbaar zijn, zodat je per marketingkanaal (Google AdWords, social media, email, etc.) kunt bijhouden wat het je oplevert.

Meer bereiken met Online Marketing?

Wij helpen je graag om online beter vindbaar en bereikbaar te worden via Google en social media. Benieuwd hoe we je hierbij kunnen helpen? Lees meer over onze online marketing aanpak of neem contact met ons op. We vertellen je graag over de mogelijkheden!