Tips media interview 2018

Met deze 5 tips slaagt elk media-interview

‘Alles wat u zegt kan en zal tegen u worden gebruikt.’ Hij is wel zwaar, deze uitspraak en lijkt zo uit een politiefilm te komen. Toch geldt hij ook voor interviews. Journalisten zijn dol op nieuws, maar hebben daarbij zonder meer eerst de belangen van hun lezers/kijkers voor ogen. En niet per se die van de geïnterviewde (ook al was de sfeer tijdens het interview nog zo amicaal). Ga dus nooit onvoorbereid een media-interview in. In het huidige digitale tijdperk leeft alles wat je zegt voor altijd voort. Het voorbereiden van een interview mag daarom niet lichtvaardig worden opgevat. Zorg dat je volledig op de hoogte bent van de actuele stand van zaken en tref zorgvuldig alle voorbereidingen die nodig zijn voor een optimaal resultaat. Onderstaande tips helpen je daarbij.

1. Doe onderzoek
Laat een soort ‘social mini-cv’ van de persoon die jou gaat interviewen opstellen. Surf op het internet en zoek naar relevante informatie. Kijk bijvoorbeeld naar de sociale mediakanalen van degene met wie je gaat praten en zorg dat je weet waarover hij of zij recentelijk heeft geschreven (of getweet). Check ook het LinkedIn-profiel om beter te begrijpen wie de journalist is en wat hem/haar bezighoudt.

2. Wees voorbereid
Dit lijkt een voor de hand liggende stap bij een interview, maar is desalniettemin cruciaal. Je denkt meestal: ik weet zoveel over mijn bedrijf/product/dienst, dat ik alle vragen als geen ander kan beantwoorden. Mooi dat dat zo is, maar al die kennis moet je wel duidelijk en helder kunnen overbrengen. Daarom is het belangrijk om een goede structuur aan te brengen in je verhaal: “Ik wilde deze drie belangrijke punten in dit interview aan de orde brengen.” Bereid je op elk van die punten voor met een interessant statement. Denk na over moeilijke vragen die gesteld kunnen worden en hoe je daarop gaat reageren. Denk aan je ‘tone of voice’ en visualiseer je lichaamstaal en handgebaren. Vaak merken we die bij onszelf niet op, maar bij anderen juist wel. Oefen daarom met een professional niet alleen je verbale communicatie, maar vooral ook je non-verbale.

3. Blijf professioneel en doelgericht
Oefen de kernpunten van je verhaal, zodat je op het goede spoor blijft. Ook als de interviewer open vragen stelt of begint over zaken waar je eigenlijk niet over wilt praten. Bepaal je doel voor het interview. Simpel gezegd: zorg dat jij bepaalt waar het over gaat. Blijf altijd positief wanneer je spreekt over je bedrijf, klanten, de branche of personeel. Blijf gefocust, dwaal niet af. Praat nooit negatief over je concurrenten.

4. Haal voordeel uit jouw online acties
Voordat ze met jou praten, duiken de journalisten en bloggers vaak in je online activiteiten om je beter te leren kennen. Gebruik dit in je voordeel en plaats iets relevants op één of al je sociale mediakanalen om dat wat je in het interview zeker kwijt wilt alvast voor te bereiden. Op deze manier stuur je de media als het ware naar een onderwerp waarop jij in het interview de aandacht wilt vestigen. Zit je nog niet op sociale media, dan is de tijd nu rijp om een LinkedIn of Twitter account aan te maken.

5. Denk aan het publiek
Waarom ging je akkoord met dit interview? Focus je gedurende het hele gesprek op het doel ervan en de doelgroep die je wilt bereiken. Wil je een specifieke boodschap overbrengen, schroom dan niet om je punt te maken tijdens het gesprek. Sterker nog, neem de tijd om terug te gaan naar de kern en je punt nogmaals te verduidelijken en te benadrukken. Wanneer de verslaggever het interview afsluit met: “Wil je nog iets toevoegen?” gebruik dit dan om met je publiek te praten. Herhaal je drie belangrijkste kernboodschappen en meldt, indien relevant, waar men terecht kan voor meer informatie (meestal de website).

Waarom ging je akkoord met dit interview? Focus je gedurende het hele gesprek op het doel ervan en de doelgroep die je wilt bereiken. Wil je een specifieke boodschap overbrengen, schroom dan niet om je punt te maken tijdens het gesprek. Sterker nog, neem de tijd om terug te gaan naar de kern en je punt nogmaals te verduidelijken en te benadrukken. Wanneer de verslaggever het interview afsluit met: “Wil je nog iets toevoegen?” gebruik dit dan om met je publiek te praten. Herhaal je drie belangrijkste kernboodschappen en meldt, indien relevant, waar men terecht kan voor meer informatie (meestal de website).

Deze vijf stappen helpen je op weg naar een goed doordacht gesprek en succesvol media-interview. Nog één tip, als laatste: journalisten hebben ogen! We maken mee dat op een whiteboard nog confidentiële opmerkingen en zelfs winst- of forecastcijfers staan. Zien een deurmat die intern alvast het credo van volgend jaar toont, wat nog niet naar buiten mag komen. Of concepttekeningen van een nieuw product.

Heb je behoefte aan professionele begeleiding bij een belangrijk interview? Neem contact met ons op voor een mediatraining!

Neem contact op

“Ik weet echt wel wat ik moet vertellen!”

Steeds als we met een nieuwe klant een interview met een journalist willen voorbereiden, horen we: “Dat is niet nodig!”

“Ik weet echt zoveel van ons bedrijf, ik kan al zijn vragen beantwoorden”, reageert de woordvoerder, vaak een MT-lid. Ik vraag dan of hij/zij ooit eerder een interview heeft gegeven. Bij een bevestigend antwoord, vervolg ik: “Heb je toen ook  weleens een conceptartikel ter beoordeling ontvangen, dat je het liefst helemaal wilde herschrijven?” Maar al te vaak is het antwoord een volmondig: “Ja, nou en of!” Lees meer